De type naam zegt het al; de XXL uitvoering van de Metropolis. Hierbij is niet voor de makkelijke weg gekozen en enkel de zadelbuis verlengd: de complete geometrie is afgestemd op de grote gebruiker waarbij naast de langere zadelbuis ook de bovenbuis is verhoogd. Daarnaast is bij de XXL uitvoering ook de afstand zadel/stuur vergroot en is de zadelbuishoek aangepast.

Verkrijgbare kleuren

Heren
  • zwart mat
Dames
  • zwart mat

Verkrijgbare framematen

Heren

66

Dames

62

Bijzonderheden

Dikkere spaken in de wielen

De wielen van een BSP fiets worden in onze eigen wielmakerij in elkaar gezet. Want een BSP wiel hoort de juiste spaakspanning te hebben, perfect uitgelijnd en mooi recht te zijn. Onze ervaren vaklui weten precies wat een fietswiel tot een BSP wiel maakt.

Wij gaan altijd voor echt sterke wielen, zo kiezen we altijd voor dikke spaken in het voor- en achterwiel. Klinkt logisch, maar hier onderscheiden wij ons echt mee!

Raymond van der Heiden, designer en eigenaar

Vanaf zijn 14e werkt Raymond bij BSP. Begonnen als fietsmonteur als bijbaantje naast school, zo is zijn passie voor fietsen ontstaan. “Ik ben begonnen met het repareren en opknappen van fietsen, ik zag daardoor op jonge leeftijd al de ontwerpfoutjes in de fietsen en het materiaal dat beter kon”, legt hij uit. “Dat is de reden dat ik ben gaan ontwerpen. In tegenstelling tot veel grotere merken word ik als designer niet beperkt door bijvoorbeeld budget, ontwerpkaders of leverancier keuzes en dat is het mooie van een zelfstandig merk als BSP. Ik kan vrij ontwerpen waarbij de gebruiker altijd leidend is.

Ontwerper

 “Voor ik aan de slag ga met het uitwerken van een ontwerp zie ik de fiets al helemaal in 3D in mijn hoofd.” Raymond ontwerpt de fietsen altijd met de gebruiker als uitgangspunt, alsof hij de fiets zelf intensief moet gaan gebruiken. “Ik hou van fietsen, ik ben een beetje een fanaat en ik moet het heerlijk vinden om op mijn ontwerpen te fietsen”, bekent hij.

Sample fiets

Van elke ontwerp wordt een sample fiets gebouwd voor intensief gebruik. Deze wordt uitvoerig getest voor het model in productie wordt genomen. De sample fiets is een heel belangrijk onderdeel van het ontwerpproces. “We willen het stuur in onze handen voelen. We willen voelen hoe hij trapt, hoe de stabiliteit en de zithouding is. Op die manier leer je een fiets goed kennen en weet je ook wat je moet verbeteren.”

Elke fiets heeft zijn eigen gebruikskenmerken. Een fiets die je in de stad gaat gebruiken heeft heel andere kenmerken dan een stoere toerfiets voor de lange afstanden. Een E-Bike is weer heel anders. Door te fietsen voelen Raymond en zijn team wat de gebruiker voelt en zien zij de verbeterpunten. Daardoor is BSP in staat om een echte gebruiksfiets te bouwen.

voordrager made in Holland!

Het komt niet meer veel voor tegenwoordig, maar echt handwerk bestaat nog steeds in Nederland. Een mooi voorbeeld is deze voordrager, gelast en gelakt door het familiebedrijf Steco in het mooie Stroe.

Steco is al sinds 1928 bezig om fietsen nog comfortabeler te maken. Steco is dan ook nog een echt familiebedrijf en is net als BSP een echt Hollands familiebedrijf. 

Specificaties van de BSP Metropolis XXL

Verkrijgbare kleuren heren
  • zwart mat
Verkrijgbare kleuren dames
  • zwart mat
Verkrijgbare framematen heren 66
Verkrijgbare framematen dames 62
Wiel
Brede 38mm velgen, dikke spaken in voor- en achterwiel
Gewicht
+/- 22kg
Zadel
Comfortabel en breed Selle Royal Gipsy zadel

Frame

Spatborden
Degelijk staal met massief stalen 5mm stangen
Kettingkast
Sterke hard plastic Hesling kast
Voordrager
Nederlands fabrikaat, oversized light
Frame
Alu oversized oval

Veiligheid

Band
Schwalbe Impac 622-47 met breaker anti-leklaag
Slot
AXA ringslot, model Solid **ART gekeurd
Remsysteem
Shimano terugtraprem 3-speed
Standaard
Oversized dubbele poot model BigFoot
Verlichting
LED voor en achter

Prijzen

€ 649,00  

Vind een dealer

Alle Transportfietsen