De footprint van BSP
Heb je een BSP fiets of een onderdelen levering wel eens in verpakking bij de dealer zien staan?
We weten het, niet alle verpakking is nieuw karton of plastic. Wij hergebruiken voor de verpakking zoveel mogelijk de kartonnen en plastic verpakkingen van onze leveranciers. Misschien een klein iets, maar hiermee beperken we toch mooi de hoeveelheid gebruikt verpakkingsmateriaal.
Natlak of poedercoating, dat is de keuze voor het aanbrengen van de kleurlaag op de fiets. De meeste fietsmerken kiezen voor natlak en dit is ook niet helemaal onlogisch: deze verflaag is makkelijk aan te brengen, er is een oneindige keus in kleuren en het is ook nog eens de goedkoopste optie.
Wij kiezen hier niet voor.
Wij voorzien elke BSP van een poedercoating kleurlaag. Wel iets duurder en geen 1001 kleuropties, maar door het ontbreken van een oplosmiddel wel mileuvriendelijker dan natlak. Daarnaast is een poedercoating door het moffelen (smelten van de coating in een oven) een zeer sterke coating en geeft deze een betere bescherming tegen invloeden van buitenaf dan natlak.
We ontkomen er ook niet aan, ook wij moeten onderdelen voor onze BSP fietsen halen aan de andere kant van de wereld... Maar dat betekent niet dat wij dit voor lief nemen, we proberen zo veel als mogelijk van onze onderdelen uit Europa en het liefst nog uit Nederland te halen. Bagagedragers gemaakt in Stroe, kettingkasten in Ulft en alle zadels niet uit China maar gemaakt in Italie.
Niet altijd de goedkoopste optie, maar wel de juiste. Daar kiezen wij voor.